Warsow (War§ow) is a multiplayer first-person shooter computer game first publicly released on June 8, 2005. The game is actively developed by a crew of freelance software developers and artists. Warsow (War§ow) — киберспортивная компьютерная игра в жанре трёхмерного шутера с использованием мультипликационной графики с видом от первого лица. Warsow’s codebase is free and open source software, distributed under the terms of the GPL; it is built upon Qfusion, an advanced modification of the Quake II engine. The artwork and other media are licensed under the proprietary Warsow Content License, which allows the contributors of this media to use the work in a "personal portfolio" but not in any other game. Warsow is loosely based on the E-novel Chasseur de bots by Fabrice Demurger. The novel is the basis of the game's cyberpunk visual style, which is achieved by combining cel-shaded cartoon-like graphics with dark, flashy and dirty textures. Since visual clarity is important in maintaining competitive gameplay, Warsow tries to keep effects minimalistic, clear and visible. Gameplay The very competitive gameplay of Warsow focuses heavily on movement and trickjumps. Many of the tricks in Warsow, which originate from the Quake series, include circle-jumping, bunny hopping, strafe-jumping, double jumping, ramp-sliding, and rocket jumping. Warsow also gives players the ability to dash, dodge or wall jump, tricks that were originally possible in the Unreal series. It uses a separate button for most of the special movements, making it easier to use them while doing other things at the same time. The various movement tricks combine to add an extra dimension to the gameplay; as the player's proficiency at moving increases, they are able to collect health, armour and weapons more quickly, and to overpower less capable enemies. The variety and flexibility of the physics has spawned an entire community dedicated to competing on the various Race maps that the game offers. Warsow also has a unique power-up system for weapons. In addition to regular ammunition, ammo boxes found on the map contain strong ammunition. Strong ammo either increases a weapon's power or modifies its behaviour to make it more effective. Weapons are restricted to using strong ammunition until depleted, at which point it would switch back to using regular ammunition. Unlike Unreal, Warsow weapons do not have an "alternate fire" option (pressing a different button to use different attacks with the same weapon). Features: * 3D Engine based on Qfusion (a modification of Quake 2 GPL engine) ; * eSport oriented FPS ; * Fast-paced gameplay focused on trix (trick jumps) and art of move ; * New tricks have been added like walljump and dash * Complete Power-up System including Weak and Strong fire mode for each weapon ; * Cartoonish graphics that are similar to cell-shading. Разработана группой энтузиастов на игровом движке QFusion, который, в свою очередь, является модифицированной версией движка id Tech 2. Исходный код игры полностью открыт, однако ресурсы являются проприетарными. Игра выпускается в версиях для операционных систем Windows, Linux и Mac OS X. Игровой процесс Warsow специально создавалась для многопользовательской игры, однако имеется и возможность игры с ботами в одиночном режиме. Концепция игры представляет собой смесь таких культовых сетевых игр, как Unreal Tournament, Quake World и модификации Challenge ProMode Arena для Quake 3. Предпочтение было отдано мультипликационной графике, с использованием цел-шейдеров, что делает игру яркой с отличной видимостью противников и уровней. Боты появились в Warsow с самых ранних версий. С версии 0.4 они стали делать практически все «трюки» и комбинации движений, которые учтены в игре. Движения Игровой процесс Warsow сконцентрирован на скорости, прыжковых трюках и умении двигаться. Помимо классических трюков пришедших со сцены Quake, таких как Circle Jump, Strafe Jump, Double Jump, Bunny Hopping, и т.д., Warsow обладает своими специальными движениями: * Wall Jump — прыжок от стены * Dash — рывок * Dodge — уклонение * Ramp Slide — скольжение по рампе * Double Dash Jump — двойной прыжок с рывком Они все могут быть выполнены при помощи двух клавиш, по умолчанию — правый клик и пробел. Оружие Каждое оружие имеет два типа патронов — сильные и слабые. При подборе оружие заряжено слабыми патронами, которые имеют меньший урон. Сильные патроны даются при подборе коробок, расположенных на карте. Режим стрельбы выбирается автоматически в зависимости от того, какие патроны есть у оружия, высший приоритет для сильных патронов. * GunBlade (GB) - Слабое оружие, дается сразу при респауне, самостоятельно наносит урон близко находящемуся противнику, при нажатии кнопки огня стреляет слабыми самовосстанавливающимися зарядами, обладающими небольшой отдачей. * Machine Gun (MG) - Пулемёт, слабое, но эффективное оружие при правильном использовании. Пригодно для всех дистанций, кроме сверхдальних. * RiotGun (RG) - Дробовик, со спиралевидным разбросом дроби, лучшее оружие для близкой дистанции, малоэффективно на большом расстоянии. * Grenade Launcher (GL) - Стреляет прыгучими гранатами. Тактическое, но очень мощное оружие, при прямом попадании способно убить неотъевшегося противника. Сильные патроны взрываются сразу после второго касания. * Rocket Launcher (RL) - Стреляет ракетами, которые имеют высокий радиус поражения. Одно из основных оружий, может использоваться как в качестве тактического, так и наступательного. Также используется для выполнения rocket jump и wall rocket jump, трюков для набора вертикального или горизонтального ускорения. * PlasmaGun (PG) - Оружие, стреляющее высокотемпературной плазмой. Обладает хорошей скорострельностью и огневой мощью. Чаще применяется для средних и близких дистанций, а также в качестве добивающего оружия. Благодаря хорошей отдаче используется для выполнения plasma climb-трюка, позволяющего забираться вертикально по стенам. * LaserGun (LG) - Лазерное оружие, стреляющее непрерывным лучом, эффективно на средних дистанциях. В слабом режиме луч менее управляем. ElectroBolt (EB) - Классическое снайперское оружие. За выстрелом тянется след, по которому можно определить позицию стреляющего. В слабом режиме выстрел летит не мгновенно, а с определённой скоростью, из-за чего теряется эффективность на дальних дистанциях. InstaGib (IG) - Очень мощное оружие, убивающие с первого попадания. Доступно в режиме instagib. Changes from 0.5 to 0.6 Maps: - New maps: wbomb3, wbomb4, wbomb5, wdm12, wdm18, new wctf5. - Duel Arena maps have been renamed back to wdaX. - Most of the original maps have been re-textured and re-lit for improved visuals. Engine/game: - Vertex buffer objects support for improved performance. - Improved netcode: Latency reduction by the use of half-snapshot extrapolation. - q3map2 and the engine have been improved for more realistic and smoother lighting. - Improved particle support: added new misc_particles map editor entity. - Automatic resolution detection at initial startup. - Added more widescreen resolutions. - Fixed aspect ratio for widescreen resolutions. - The game can now stream demos from a HTTP server. - Added 4?4 PCF shadow maps filter with fewer texture lookups compared to other modes. - Added server console variable “sv_iplimit” to limit connections per ip address, defaults to 3. A value of 0 acts as no limit. - Added Quake Live style mouse acceleration, m_accelStyle and m_accelOffset console variables control the acceleration behavior. - Added IPv6 support. - Added positional audio support via Mumble (open source voice chat software), set console variable “cl_mumble” to 1 to enable. - Added “r_screenshots_fmtstr” cvar that allows embedding of timestamps into screenshots’ filenames. - Fixed double execution of autoexec.cfg if the game was started with a custom game directory. - Fixed execution of config.cfg upon game directory change. Music: - New menu music: one new song and an improved remix of Warsow 0.2 menu music. - New in-game soundtrack: 6 tracks by Jihnsius. - Support for playlists: Play invidual files with: /music loop.(ogg|wav) [intro.(ogg|wav)] Load playlists with: /music (filename.m3u) (mode) modes: “1? shuffle, “2? loop, “3? loop random track. loads basewsw/sounds/music/(filename.m3u/ogg/wav) System requirements * OS: Windows (All), Linux * Processor 500 MHz, * 64 MB RAM, * 429 MB hard disk space Developer: Warsow team Distributor: Chasseur de Bots Engine: Qfusion Version: 0.6 Platform: Windows, Linux Release date: 2010-12-19 0.6 (latest) Genre: First-person shooter Mode: Online multiplayer, Single player Size: 429.9 Mb |